Kieltenopiskelun iloa! Opiskelijoiden vinkit kesäksi ja syyt tulla kurssille taas syksyllä

Blogi Opistopistoja

Kesäloma lähenee ja opiskeluinto vähenee? Päinvastoin! Kielikurssien päättyessä moni ilmoittautuu mukaan mahdollisille loppukevään tai loppukesän lyhytkursseille – ja sittenkin kesätauko kursseilta voi tuntua liian pitkältä.

Sisältö

Päätimmekin koota tämän vuotiseen venäjän kielen päivän blogiimme opiskelijoiden vinkkejä ihan kaikkien kielten opiskelijoiden iloksi siihen, miten kieliä ja kulttuuria voi niin halutessaan kesätauon aikana opiskella itsenäisesti. Kysyimme myös, miksi palata kurssille syksyllä eli minkälaisen lisän opiskelulle ryhmä viikoittaisine tapaamisineen antaa ja miten kurssilla oppimista voi niin halutessaan itse vielä tehostaa. 

Aloitetaan vinkeistä itsenäiseen opiskeluun lomilla ja oppimisen tehostamiseksi: 

”Vieraan kielen, ja varsinkin vieraan aakkoston opiskelussa, itselleni korvaamaton konsti on käsin kirjoittaminen – sanoja, lauseita, pidempiä pätkiä rehdisti kynällä vihkoon. Sen kautta on helpompi ymmärtää, millaisista osista, päätteistä ja etuliitteistä sanat rakentuvat ja mitä yleisiä kirjainyhdistelmiä kielessä käytetään. Toisto on valttia.” 

”Olen havainnut hyväksi keinoksi sarjakuvat. Kuvakerronta auttaa ymmärtämään vieraskielistä tekstiä (jota sitäkään ei ole kovin paljon). Jos sarjakuvat ovat entuudestaan vanhoja tuttuja, se edelleen madaltaa kynnystä.”

”Viime aikoina olen alkanut katsella suomen- ja englanninkielisiä elokuvia niin, että valitsen tekstityskieleksi sen vieraan kielen, jota opiskelen. Näin elokuvaa on yhä mukava seurata, ja uusi kieli tulee tutuksi siinä sivussa.”

”Kaikenlainen, pienikin, altistus aktivoi kielipäätä. Harjoittelen eri kieliä Duolingo-sovelluksessa, katson elokuvia tai sarjoja opiskelemillani kielillä - ja niissä kielissä, joissa osaaminen riittää, kuuntelen podcasteja Spotifyssa. Olen kokenut hyväksi kikaksi etsiä podeja sellaisista kevyistä teemoista, jotka viihdyttävät, kiinnostavat ja jollaisia kuuntelisin myös suomeksi tai englanniksi. Se ei haittaa, että kaikkea ei aina ymmärrä!”

”Olen pitänyt oppikirjaa kotona pöydällä auki, kurkannut siitä aina välillä jonkun sanan ja yrittänyt painaa sen mieleeni. Kaupungilla ja liikennevälineissä yritän bongata venäjänkielisiä keskusteluja ja niistä tuttuja sanoja. Motivoivaa on sekä se, että ymmärtää, että se, että ei vielä ymmärrä.” 

”Ystäväni kertoi eilen, että hänen naapurissaan asuu venäläinen nainen. Siinäpä hyvä vinkki! Voin keskustella hänen kanssaan jossain vaiheessa.”

”Itsenäisesti opiskelen kieltä tutkimalla eri oppikirjoja, lukemalla ja kuuntelemalla YLE:n venäjänkielisiä uutisia. Jonkin verran olen katsellut ja kuunnellut netistä venäläisiä oppitunteja. Teen itselleni sanastoja teemoittain (esim. linnut, soittimet). Venäläistä kirjallisuutta lukiessa saatan verrata suomennosta alkuperäiseen kirjaan. Romaaneissa tulee väkisinkin tutuksi venäläinen kulttuuri. Tuottaa tyydytystä, kun esimerkiksi nimien monet muodot ja vaihtelu ovat selvillä opiskelun ansiosta. Olen myös osallistunut kulttuuriaiheisille luennoille ja ylimääräiselle kevätkurssille.” 

Kesätauko on niin pitkä, että sovellan siinä elinikäisestä urheiluharrastuksesta oppimaani: harjoittelu on paras pitää jatkuvana.

”Kesätauko on niin pitkä, että sovellan siinä elinikäisestä urheiluharrastuksesta oppimaani: harjoittelu on paras pitää jatkuvana, niin se on paljon mukavampaa ja jotain kumuloituukin. Kesän aikana kertaan kurssilla opiskelluista oppikirjoista luvun viikossa ja teen tehtäviä uudelleen. Luen dialogeja ääneen ja dramatisoiden, niin ne tarttuvat mieleen paremmin. Voit myös äänittää lukemasi kännykällä ja kuunnella kuulostaako autenttiselta. Tietyt verbit, joiden taivutus ei tule lonkalta, kirjoitan aspektipareineen vihkoon kaikissa persoonissa taivuttaen. Keksin ja kirjoitan niistä myös omia kokonaisia lauseita, jotta ne jäisivät paremmin mieleen. Sanastostakin voi tehdä helposti pienen piristävän pistokokeen. Oppimista voi vielä tehostaa puhumalla kotona itsekseen opiskelemallaan kielellä ja vaikkapa lenkillä vieraalla kielellä ajattelemalla. Näin pienellä viikoittaisella vaivalla koko oppijakso ja sanasto on kesän aikana kerrattu, kunnes opetus taas syyskuussa alkaa.”

Entä mikä motivoi palaamaan kurssille syksyllä?  

”Tapaamiset tutun ryhmän kanssa ja tuttu opettaja tukevat opiskelua ja pitävät motivaatiota yllä. On innostavaa havaita, miten muut opiskelijat ovat innostuneita ja osallistuvat aktiivisesti esimerkiksi tunneilla pidettäviin esityksiin. Pieni ryhmä on etu ja se, että tosiaan oppii tuntemaan kurssikaverit ja näkee heidän kasvonsa Teamsin ruudulla. Pidän myös paljon kurssilla käytettävästä Itslearning-oppimisalustasta. Opettaja pitää sitä ajan tasalla ja ryhmäläisetkin jonkin verran siellä osallistuvat vinkkeineen.”

”Kieliä opiskellessani olen tutustunut uusiin, kiinnostaviin ihmisiin. Joistakin on tullut jopa ystäviä. Kielen lisäksi meitä yhdistävät samat mielenkiinnonkohteet, kuten venäläinen kulttuuri, kirjallisuus ja musiikki. Olemme tutustuneet myös ruokakulttuuriin etnisissä ravintoloissa ja matkustaneetkin yhdessä.” 

”Viikoittaiset oppitunnit ovat loistava tapa vaivattomasti ylläpitää kielen osaamista ja opiskelua. Ryhmässä on mukavaa oppia, ja koska kaikki osallistujat ovat vapaaehtoisesti viikoittain osaamisensa äärirajoille heittäytyviä aikuisia, on tunnelma ainutlaatuinen. Mielestäni on valtavan ihanaa, että hankalassakin maailmantilanteessa voimme viettää 1,5 tuntia viikossa keskustellen vieraalla kielellä siitä, mitä pakkaa mukaan lomalle tai mikä on kenenkin lempikirja. Lisäksi eri kulttuureista oppiminen ryhmässä, jossa opettajan lisäksi monella kurssilaisella on mielenkiintoisia kokemuksia jaettavaksi, on todella antoisaa.”

”Olen opiskellut venäjän kieltä sekä pienryhmässä että yksityisopetuksessa. Verkkokurssi on ollut minulle myönteinen yllätys. Kurssin osanottajat tuntuivat olevan aika lailla samalla tasolla ja suhtautuivat oppimiseen vakavasti, mutta huumorilla. Teams-oppimisympäristö on verraten helppo ja opettaja hallitsi sen hyvin, eli aikaa ei tuhraantunut teknisiin ongelmiin.” 

”Ryhmän tapaamisissa sanat ja ilmaisut jäävät mieleen opettajan puheista ja tehtävistä, joissa itse puhumme. Toisto, toisto, toisto! Puhumisen kynnys on ryhmässä ollut yllättävän helppo ylittää. Mokat korjataan, mutta niitä ei tarvitse hävetä.”

Miten oppimistaan voi kurssilla tehostaa?

”Oppitunnit ovat tietysti tärkeitä aktiivisen opiskelun jatkuvuuden kannalta. Itse on kuitenkin vastuussa siitä, että oppii. Tehtävien tekeminen joka tunnille on tärkeää. Samalla tutkin aiheita laajemminkin. Kertaan esimerkiksi tehtävien kielioppiasioita, laadin sanastokortteja, luen ääneen tekstiä.”

”Pyrin tekemään tehtävät heti, jotta eivät jää viime tippaan.”

”Läksyjen teko ajatuksella on todella hyvä tapa oppia. Silloin kun on liian kiire riittävän tiiviiseen läksyjen tekoon, pyrin silti aina ottamaan osaa oppitunneille. Viikoittainen kielen aktivointi auttaa pitämään kieltä yllä, vaikka läksyt jäisivät joskus vähemmälle huomiolle.” 

”Olen kirjoittanut kirjan väliin pieniin lappuihin fraaseja, joita kirjan kappaleessa opiskellaan. Niistä näkee heti selvästi, mitä läksy koskee ja mitä lauseita pitää toistaa. Olen teipannut lapun numeroista myös kännykän koteloon ja kirjoittanut, miten numerot lausutaan ja aina tarvittaessa ottanut esille. Illalla se on yöpöydällä. Yritän löytää sanoista ja numeroista muistisääntöjä, mitä sanoja ne muistuttavat.” 

”Lauluista oppii paljon. Niitä on kiva lallatella ja vähitellen oppii laulun sanat. Myös ääneen lukeminen on hyvä keino oppia uusi kieli, koska sanat jäävät paremmin mieleen.”

”Kielen oppiminen vaatii kovaa työtä. Kirjan harjoitukset ovat pääosin olleet mielekkäitä ja opettaja on antanut tarpeeksi kotiläksyjä. Tärkeintä on uskaltaa heittäytyä kieleen: venäjää ei voi puhua samalla intonaatiolla kuin suomea tai mitä tahansa muuta kieltä. On kuunneltava kieltä ja matkittava ääntämistä, rytmiä ja puheen korkeutta. Kieltä ja kulttuuria voi opiskella myös suomeksi. Teatteri, elokuvat ja hyvin käännetyt kirjat ovat tässä suureksi avuksi. Erityisesti voin suositella Nobel-palkitun Svetlana Aleksijevitšin dokumenttiproosaa, jossa venäjän kielen poljento on hienosti säilynyt suomennoksessa.”

Lopuksi vielä ikääntyneen näkemyksiä kielten opiskeluun:

”Toista, toista, toista... Toista sanoja. Jos jaksat, liitä sana johonkin asiayhteyteen. Kertaa edellisten kurssien oppimateriaaleja. Mitä siitä, että olet edennyt ns. ylemmälle tasolle. Moni asia saattaa kuitenkin tuntua ihan uudelta. Mutta on myös kiva huomata, että jotain on jäänyt päähänkin!

Onko Sinulla kissa, koira tai muu lemmikki? "Hän" ymmärtänee kieltä kuin kieltä, ei ainoastaan omaa äidinkieltäsi. Tälle kuulijalle voi puhua vapaasti ihan mistä tahansa. Tämä ei lavertele eikä kommentoi mahdollisista kielioppivirheistä, ääntämisestä tai muista suullisen ilmauksen puutteista. Sinällään harmi, jos kommenttien puutteesta väärä muoto iskostuu päähän, eikä siitä sitten millään pääse eroon.

Jos mahdollista, opiskele samanaikaisesti viikon eri päivinä useammalla kyseisen kielen kurssilla oppimisen tehostamiseksi! Näin kieli on mielessä yhden päivän asemesta jopa koko viikon, ja kielen opiskeluun käytetty tuntimäärä lisääntyy.  On myös ilahduttavaa olla eri opettajien tunneilla. Kaikki tapaamani venäjän kielen opettajat ovat olleet ammattitaitoisia ja kannustavia. Jokainen on oma persoonansa, ja painotukset opetuksessa erilaiset.

 

Jää koukkuun johonkin (TV- tms.) sarjaan. Yllättäen huomaatkin olevasi mukana tarinassa.”

Kauniita kesäpäiviä ja tervetuloa mukaan kursseille jälleen syksyllä!

Jos innostuit kieltenopiskelusta, täältä löydät kaikki syksyn 24 kielen kielikurssiamme.

Teksti: Vantaan aikuisopiston venäjän kielen opiskelijat ja kielten suunnittelijaopettaja Kira Sidorov

Kuvat: Kira Sidorov

Avainsanat

Opiskelu